donderdag 31 maart 2011

FATUMA
Vandaag hebben we weer groot nieuws! Gisteren net voor we naar de school gingen om de bedden in elkaar te steken gingen we overhuis om het geld op te bergen en om een memorycard van onze camera te halen. Toen we terug thuis kwamen telde ik het geld na en vond ik 80.000 (23 euro) shilling te weinig in onze bundel. Ik sprak er met Richard over en we vonden het geld niet terug. We dachten dat we misschien het geld onderweg verloren waren.
Vandaag kwam de nieuwe huismeid naar ons toe (ze werkt nu 2 dagen voor ons) en begon ons vragen te stellen of we haar konden helpen, of we haar kinderen mee wilden opnemen in baden powell, … Na deze vragen betrouwde ik haar niet meer en deed de deur op slot toen we gingen lesgeven. Toen we terugkwamen  was er niemand in het huis geweest behalve de meid.
We begonnen een filmpje te zien om even uit te rusten en de meid vroeg of ze onze kamer kon kuisen. Met het grootste vertrouwen lieten we dit toe.
Nadat de film gedaan was gingen we vertrekken om sportmateriaal te kopen voor de kinderen. Op dat moment vroeg Fatuma of ze mocht beschikken (al hoewel ze nog avondeten moest maken). Toen we het geld wilden nemen om te vertrekken merkte ik direct dat er 100.000 shillings (33 euro) te weinig was. Onmiddellijk wist ik dat de meid er iets mee te maken had. Direct liet ik Richard de meid terugbellen zodat ze terug naar huis kwam. Ondertussen was Richard ook al terug gekomen.
Na urenlange discussie vertrok Jill  en ik om de Richard en de vrouw alleen te laten. Ondertussen was mister Akiibuwa (een politievriend van Richard) ook langs gekomen om de vrouw te ondervragen. Plots kregen we telefoon dat we naar het politiestation moesten komen omdat ze de vrouw naar daar gingen brengen. De vrouw bleef ontkennen.
Aangekomen op het politiestation herkende de politie de vrouw meteen. Blijkbaar was ze vroeger meid bij 2 Italiaanse mannen en heeft ze er 20.000.000 shillings gestolen. Nadat Jill, Richard en ik een verklaring hadden afgelegd werd de vrouw onderzocht en opgesloten in de gevangenis. Morgen staat ze terecht op de rechtbank. We zijn zeer benieuwd hoe alles zal uitdraaien.
Richard heeft de meid in dienst genomen op aanraden van zijn moeder. Dit is de laatste keer dat hij iemand vreemd vertrouwt in zijn eigen huis!
Ik hoop dat we de 60 euro terug krijgen en dat de vrouw eindelijk haar les zal leren!

Het was een bewogen dag en de grootste bezorgdheid van Richard was dat wij (alle blanken) de Ugandezen niet als dieven mogen aankijken.

We krijgen hier elke dag meer en meer levenservaringen, maar nu mag het negatieve toch stoppen hoor :D



PS: Ja mama, ik hoor je het al denken à Ik heb het u gezegd he!  :D  (hate it when moms are always right!)

3 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We noemen dat 'challenges'. Geld is iets raar. Je kan er veel mooie dingen mee doen, maar het kan ook veel kapotmaken. Dit toont aan dat sommige Oegandezen graag hun graantje meepikken van het bezoek van de Europeanen, maar deze keer iets te letterlijk dan... Helaas, wat er met die vrouw ook gebeurt, blijf er niet te lang over inzitten.

    The reason that you are in Uganda are Sports trainings!!
    And you are doing great!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen